Kwaliteit
Uiteraard willen we op De Vlieger kwalitatief goed onderwijs geven en blijven geven. We maken daarvoor een meerjarenbeleid, waarin we aan de hand van onze visie de koers voor de komende 4 jaar uitstippelen. Hierin staan verbeterpunten op het gebied van o.a. het leerstofaanbod, ict, pedagogisch en didactisch klimaat, opbrengsten, kwaliteitszorg en interne en externe communicatie.
Per jaar stellen we daaruit actiepunten vast waar we als team aan gaan werken. Ieder jaar staat in ieder geval één van de hoofdvakken centraal. In 2018-2019 zijn dat taal en woordenschat.
Trendanalyse
Eén keer per jaar bekijken we met het hele team de resultaten van de afgenomen citotoetsen. We bekijken daarbij ook de resultaten van de afgelopen 3 jaren in een trend. Op deze manier kunnen we zien hoe één bepaalde groep zich door de jaren heen ontwikkelt, maar ook hoe een bepaald leerjaar (bijv. de groepen 5 van de afgelopen 3 jaren) zich ontwikkelt. Hieraan kunnen we conclusies verbinden en er daarna naar handelen. Deze citotoetsen zijn voor ons geen doel op zich, maar een middel om het onderwijs daarna te kunnen verbeteren.
De citotoetsen beschouwen dus we als weetmomenten:
- We meten om te weten of we ons onderwijsprogramma nog beter kunnen laten aansluiten bij de behoeften van de kinderen.
- We meten om te weten of we onze onderwijstijd nog effectiever moeten gaan gebruiken.
- We meten om te weten of we onze directe instructies of onze lesvoorbereidingen moeten aanpassen.
- We meten om te weten of we de werksfeer in de groep of in de school taakgerichter moeten maken.
- We meten om te weten welke kinderen extra zorg nodig hebben, welke interventies er nodig zijn.
Groepsbespreking
Twee keer per jaar bespreekt de leerkracht zijn/haar groep met onze coördinator leerlingenzorg aan de hand van een groepsplan. Hierin staan alle stimulerende en belemmerende factoren van een groep, doelen en acties. Uiteraard wordt een groep indien nodig vaker besproken.
Pedagogisch tact
Pedagogisch tact betekent dat de leerkracht op het goede moment de juiste dingen doet, óók in de ogen van de kinderen. Het doel hiervan is dat kinderen zich welbevinden, betrokken zijn en goede resultaten halen én dat er geen kinderen worden buitengesloten en/of uitvallen.
Op onze school wordt een positief pedagogisch klimaat gecreëerd waarin iedere leerling, iedere ouder en iedere leerkracht zich met zijn eigen unieke achtergrond gewaardeerd en gerespecteerd voelt.
Pedagogisch tact past heel goed bij de visie van De Vlieger. We gaan komend schooljaar wederom tijd investeren in het praktisch invullen van deze theorie van Marcel van Herpen.